Friday 5 November 2010

Örkény István

12. Örkény István – Tóték

Élete
Budapesten születik jómódú, zsidó származású gyógyszerészcsaládban
a Piarista Gimnázium után vegyészmérnöki és gyógyszerészi oklevelet szerez
1930-as években kezd írni, a Szép Szó köréhez tartozik, jól ismeri József Attilát
1938-39 London, Párizs
1942 behívják munkaszolgálatra, élményeit a Lágerek népe regényben örökíti meg
a 2. magyar hadsereggel gyalogol a Donig, majd Voronyezsnél fogságba esik
1946-1956 az MKP tagja
újságoknál dolgozik: Magyarok, Újhold, Csillag
Házastársak című regénye sikeres, Lila tinta című elbeszélése nagy port kavar
1956-ban részt vesz a forradalomban, ezért 5 évre betiltják
a 60-as években születnek legnagyobb művei: Macskajáték, Tóték, Egyperces novellák
utolsó éveinek egyik legsikeresebb drámája a Pisti a vérzivatarban
életrajzát a Párbeszéd a groteszkről című interjúregény tartalmazza
részletes, anekdotikus mű: Örkény szeretett önmagáról beszélni


Tóték
Először kisregény formában jelent meg, majd megírta drámaváltozatát
Középpontjában a háború áll, noha látszatra nem a háború a fő téma
Látásmódja groteszk (groteszk: a komikum szélsőséges fajtája, a komikum és a tragikum együttes megjelenítése)
Színhely egy idilli kis falu, ahová az őrnagy illetve Tót Gyula távolléte hozza be a háborút
Feszültség van az idilli környezetben is és a háborúra utaló jelek között
A két világ között a postás közvetít, és fontos az, hogy az ő személyisége is sérült
Cselekmény röviden:
A keleti fronton harcoló katona szülei igyekeznek mindenben kedvében járni az őrnagynak, akinek a fiú ajánlotta vendéglátóul mátraszentannai családját. A fiú elesik, ám a szülők nem szereznek tudomást róla, és a rigolyás tisztnek minden kívánságát teljesítik. A tiszt egy pszichopata, és idővel a békés család élete horrorrá válik, míg végül az apa vágógéppel feldarabolja a tisztet.
Keletkezés
első változatot 1964-ben kezdi írni
eredetileg forgatókönyvnek szánja, címváltozatok: Pókok, Csönd legyen!
1966-ban jelenik meg kisregény alakban
1967-ben Kazimir Károly rendező javaslatára dráma formában is megírja
bemutató a Thália Színházban, főszereplő Latinovits Zoltán
világszerte nagy siker, 1970-ben Feketehumor-díj Franciaországban
később Fábri Zoltán filmet forgat belőle Isten hozta, őrnagy úr! címmel
Felépítés
apró, egymástól gyakran független mozaikokból áll össze a cselekmény
két felvonás
elsőben a feszültségből konfliktusok bontakoznak ki
másodikban a konfliktusok megoldódnak
A drámai szituáció
a fronton harcoló Gyula ráveszi parancsnokát, hogy töltse szabadságát a szüleinél
a szülők - fiuk túlélése érdekében - mindent megtesznek a vendégért
érkezését lázas készülődés előzi meg
az őrnagy komikus figura lenne, ha nem képviselne hatalmat Tóték szemében
idegrendszerét megviselte a frontszolgálat, hozzászokott a parancsolgatáshoz
már érkezésekor feszültséget kelt: összetévesztik egy másik katonával - csalódnak benne
Tót tűzoltóparancsnok tekintélye az őrnagy érkeztével csorbul
a közösség az őrnagyot fogadja el hatalomként, neki rendeli alá magát
Tót a beletörődéssel kiprovokálja magának, hogy megalázzák
az őrnagy rákényszeríti a családot, hogy vele együtt virrasszanak
látszatcselekvés: dobozolás (azóta szimbolikus értelmet kapott)
egyre abszurdabb helyzetekben mindinkább megalázza Tótot
fejébe kell húznia a sapkáját, zseblámpát kell a szájába vennie, stb.
különféle érthetetlen vádak, pl. szőrnagynak gúnyolta az őrnagyot
A groteszk
eredet a német grotta (barlang) szóból, jelentése: furcsa, elrettentő és mulatságos egyszerre
a Tótékban az abszurditás az élet valóságos helyzeteiben jelentkezik
a valószerűséget dokumentumok is erősítik
a regény konkrét időben és térben játszódik, a drámaváltozat elvontabb, általános érvényű
a dráma egy mellékszereplő által válik groteszkké, abszurddá
a postás az első rész végén megsemmisíti a Gyula haláláról hírt adó levelet
nyilvánvalóvá válik, hogy Tóték erőfeszítése hiábavaló
az őrnagy groteszk figura - egyszerre nevetséges és félelmetes
tettei és a Tótékra kényszerített viselkedés komikusnak hatnak
az általa képviselt hatalom mögött a háború, az elnyomás áll
Tót menekülési kísérletei
a második részben Tót kiutat keres, megpróbál eltűnni az őrnagy látóköréből
először Tomaji plébános ágya alatt talál menedéket
az egyház, a történelmi szellem képviselője; nem nyújt igazi segítséget
Cipriani professzor modern szemléletű ideggyógyász, megérti Tótot, de nem segít ő sem
először a budiban tud Tót az őrnagy fölé kerekedni, rákényszeríteni az akaratát
Végkifejlet
Örkény szerint az ember egyetlen kiútja a tett
Tót csak a dráma végén cselekszik: négy darabra vágja az őrnagyot
pszichológiailag alátámasztott tett: az őrnagy Tóték várakozásával ellentétben visszatér
a dráma a későn cselekvő, korlátozott kisember és a hatalom viszonyáról szól
Tót a cselekvés által helyreállítja az erkölcsi világrendet
Örkény reménykedik, hogy ez történelmi léptékben is megtehető
Értelmezési lehetőségek
az őrnagy alakjában a háború dehumanizáló ereje jelenik meg
fasizmus és kisember viszonya
eredetileg józan gondolkodású emberek is vakon kiszolgálják a hatalmat
az ember nem képes saját történelmi korát megítélni
kommunizmus: az őrnagy a dobozolást mint társadalmi programot képzeli el
hatalom és áldozat viszonya szinte minden élethelyzetben elképzelhető
„Tót és az őrnagy nem kizárják, hanem feltételezik egymást”
bárki kerülhet hasonló helyzetbe a hétköznapi életben, pl. munkahelyen
két életminőség ütközése: „értelmiségi” őrnagy behatolása a kispolgári Tótékhoz
félelemtől eltorzult lélek: Tót kivetkőzik önmagából, nem képes cselekedni
tűzoltóparancsnokként éppen gyors döntésekre kellene képesnek lennie
Örkény cselekvésbe vetett hite: „az embernek a cselekvés az utolsó és egyetlen reménye"
„Az ember nem annyi, amennyi, hanem annyi, amennyi tőle kitelik"

No comments:

Post a Comment